יום שבת, 25 באפריל 2009

מכתב שישי: רופא מומחה



ד"ר מרדית גריי,

כידוע לך הטיפול בדלקת התוספתן הוא ניתוח. במידה והתברר שאכן זו דלקת התוספתן אסביר לך יותר על הניתוח.

והנה מידע כללי:


דלקת התוספתן מתאפיינת בסיפור מחלה אופייני, אם כי קיימת שונות רבה ובמקרים רבים לא יופיע סיפור המחלה הטיפוסי. במקרים האופייניים התלונה השכיחה היא של הרגשה כללית רעה וכאבי בטן עמומים בעיקר במרכז הבטן. כאבים אלו עשויים להופיע עם עליה בחום הגוף ולהיות מלווים בהקאות ולעיתים בשלשול. כעבור מספר שעות נודד הכאב ומתמקד בבטן הימנית התחתונה. ללא טיפול יופיע חום גוף גבוה, ההקאות יחמירו ולבסוף, אם מתרחשת התנקבות של התוספתן יופיעו כאבי בטן מפוזרים קשים, חום גבוה ואף צמרמורות. מכיוון שהתוספתן עשוי להיות ממוקם במספר מקומות והתגובה הדלקתית אינה שווה בין החולים, עשויות להופיע תלונות שונות מהסיפור הקלאסי. ישנם חולים ללא חום כלל, ללא הקאות או עם כאב הממוקם יותר בגב או באגן.

מי עשוי ללקות בדלקת התוספתן? המחלה שכיחה יותר בצעירים, אך עשויה להתרחש בכל גיל מינקות ועד שיבה. בגילאים 20 עד 40 המחלה יותר שכיחה וקל יותר לאבחנה. סיבוכי המחלה שכיחים יותר בתינוקות וקשישים, בהם המחלה מאובחנת מאוחר יותר.

מכיוון שהתוספתן עשוי להיות ממוקם במספר מקומות והתגובה הדלקתית אינה שווה בין החולים, עשויות להופיע תלונות שונות מהסיפור הקלאסי.

בנשים בגיל הפוריות קשה לעיתים להבדיל בין התמונה הקלינית של דלקת התוספתן לדלקת בחצוצרה, הריון חוץ רחמי, דמם מציסטה בשחלה או פתולוגיה שחלתית אחרת. במצבי ספק, במיוחד אם ישנן אבחנות סבירות נוספות כמו בנשים בגיל הפוריות, מקובל כיום לבצע בדיקת אולטרה-סאונד או CT של הבטן כדי לאשר את האבחנה. עד לפני כ-10 שנים היה שעור הניתוחים המיותרים (בהם לא נמצאה דלקת תוספתן), כ-15% מהניתוחים. כיום שיעור הניתוחים המיותרים הוא שניים עד שלושה אחוזים וזאת בשל נקיטה באמצעי הדמייה.

קבוצות סיכון

מסיבות שטרם הובהרו קיימת נטייה בעיקר אצל ילדים להתפתחות דלקת התוספתן אשר מלווה בכאב חד ושעל פי רוב דורש התערבות כירוגית דחופה להסרתו.

אין אפשרות להידבק במחלה, ואין איך למנוע אותה


אנא אמרי לי אם יתברר שזו דלקת התוספתן.

בברכה,

פרופ' כהן.

תגובה 1:

  1. הדבר היחיד שהייתי ממליץ לברר עליו ביתר דיוק לפני הניתוח עצמו הוא מהימנות הרופאים המנתחים. כשעברתי את הניתוח המדובר בגיל 3 סבלתי למעשה מסלמונלה בשל חביתה לא מבושלת, והרופאים התבלבלו והוציאו במקום את התוספתן. יש לומר שתבענו את בית החולים ולא זכינו.

    השבמחק